Skip to content
Ιουλίου 25, 2011 / Το κόκκινο πανί

Μοντέρνοι καιροί: ο «νέος» Λέκτορας

Ένα από τα πρώτα πράγματα που τράβηξαν την προσοχή μας στο νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία είναι αυτό το κατασκεύασμα (δεν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε αλλιώς) που θα αντικαταστήσει τους Λέκτορες και τους Διδάσκοντες «407». Η νέα θέση του «Λέκτορα» ή «Βοηθού» είναι μια μη εξελίξιμη βαθμίδα, με διδακτικά και χωρίς ερευνητικά καθήκοντα.

Η πρώτη αντίρρηση θα μπορούσε να είναι στο μη εξελίξιμο της βαθμίδας, αλλά δεν θα σταθούμε σε αυτό. Υπάρχουν και σε άλλες χώρες μη εξελίξιμες βαθμίδες, π.χ. στη Γερμανία υπάρχουν μη εξελίξιμες θέσεις, και μάλιστα φέρουν τον fancy τίτλο «Juniorprofessor». Η αντίρρησή μας είναι όμως ουσιαστική: στην Ελλάδα το Υπουργείο δημιουργεί μια βαθμίδα (κακοπληρωμένων, προφανώς) μεταδιδακτόρων επιφορτισμένων με άπειρες ώρες διδασκαλίας και καθόλου χρόνο για έρευνα. Και προφανώς δεν θα έχουν ούτε και κονδύλια για έρευνα, για ταξίδια σε συνέδρια, κοκ, αφού η έρευνα δεν είναι στα καθηκοντά τους.

Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η μεγάλη διαφορά με άλλες χώρες: στη Γερμανία ένας Juniorprofessor έχει σύμφωνα με το νόμο 4 ώρες (την εβδομάδα) διδασκαλίας για τα πρώτα τρία χρόνια, και 6 ώρες για τα επόμενα τρία. Ο σκοπός τους είναι να προωθήσουν και να βοηθήσουν τους νέους ερευνητές να εξελιχθούν, όχι να τους θάψουν! Αντιθέτως στην Ελλάδα δεν βλέπουμε ποιό θα είναι το μέλλον του «νέου» Λέκτορα: όταν θα κάνει αίτηση για δουλειά, θα κριθεί με βάση την ερευνητική του εργασία — η διδασκαλία παίζει, καλώς ή κακώς, τριτεύοντα ρόλο στις κρίσεις –, τις δημοσιεύσεις, την συμμετοχή του σε συνέδρια, τις ετεροαναφορές (που βεβαίως αυξάνονται όσο κανείς συμμετέχει σε συνέδρια και προβάλει το έργο του), κοκ.

Μερικά εύλογα ερωτήματα έρχονται στο μυαλό μας αμέσως:

  • Ο «νέος» Λέκτορας, θα κάνει έρευνα στον ελεύθερο χρόνο του και θα συμμετέχει σε συνέδρια από τον μισθό του;
  • Τι καθιστά τη θέση του «νέου» Λέκτορα ελκυστική για νέους ανθρώπους, και μάλιστα άριστους και με φιλοδοξίες, όπως λέει το Υπουργείο; Εκτός βέβαια από το μπαμπούλα της ανεργίας…

Δυστυχώς, με ελάχιστες αλλά σημαντικές εξαιρέσεις, απουσιάζει από τη δημόσια συζήτηση για τις αλλαγές στην Παιδεία ο προβληματισμός για τους «νέους» Λέκτορες, και γενικά τους νέους ερευνητές και ερευνήτριες. Ας ελπίσουμε όμως ότι οι διακεκριμένοι καθηγητές και οι «πνευματικοί άνθρωποι» θα αρθρογραφήσουν και γι’αυτό το θέμα κάποια στιγμή. Ίσως μάλιστα έχουν απαντήσεις και στα ερωτήματά μας…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: